בלוג
ראשי / מהו השלב הראשוני בהקמת סטארטאפ?

מהו השלב הראשוני בהקמת סטארטאפ?

שלבים ראשונים בהקמת סטארט אפ

על מנת להוביל מיזם טכנולוגי של סטארטאפ להצלחה, יש צורך לעבור כמה וכמה שלבים.

למרות שמדובר בתהליך מתמשך שבו כל סטארטאפ מתנהל מעט אחרת, ישנו שלב ראשוני שכמעט תמיד חייב להתקיים.

נסביר בשורות הבאות מהו אותו השלב הראשוני בהקמה של סטארטאפ ואיך לבסס אותו כך שהכל יתנהל וימשיך בצורה אפקטיבית.

לא, מציאת משקיע היא לא השלב הראשוני

מאמרים רבים וסקירות שנכתבות בימים אלה מתרכזים בנושא של מציאת משקיעים.

אין ספק שהשלב של מציאת משקיעים לסטארטאפ הוא שלב מפתח חשוב, אבל זה רחוק מלהיות השלב הראשוני. צריך לעשות לא  מעט עבודה מקדימה על מנת לשכנע משקיעים שכדאי ומשתלם להם להביא את הכסף.

גיבוש רעיון ומחויבות לדרך

עוד לא נולד הסטארטאפ שהצליח מבלי שהוא התגבש סביב רעיון טוב.

שימו לב שאנו לא אומרים בהכרח רעיון הכי חדשני או רעיון יוצא מן הכלל. הרעיונות החדשניים באמת ואלה המהפכניים ממש הם לא רבים. מרבית המיזמים הטכנולוגיים מתקדמים על בסיס רעיונות קודמים שמתפתחים, משתפרים או זוכים ל"טוויסטים" כאלה או אחרים.

על כן, השלב הראשוני הינו גיבוש רעיון אבל כזה שמגיע עם מחויבות לדרך.

יזמים טכנולוגיים שכבר רשמו אקזיטים מוצלחים מסבירים כי תמיד ישנו סיכון בהליכה בדרך היזמות.

חשוב להתגבר על החששות ולהתחייב קודם כל ברמה האישית, שזה מה שאתם רוצים לעשות  עכשיו. הרבה רעיונות מוצלחים לא הגיעו לבשלות ולא מכיוון שהם לא טובים.

ללא מחויבות לדרך, גיוס אומץ אישי ומוכנות לוותר על חלופות (כגון עבודה כשכירים בהייטק, עם תנאים מפנקים), אי אפשר באמת לפתח משהו פורץ דרך או דבר אחר, שלא היה קיים קודם לכן.

מחויבות שסוחפת אחרים

מעבר לגיבוש רעיון, אותה מחויבות אישית ודרייב פנימי הם אלה שעוזרים ליזמים המצליחים לרתום אליהם גם שותפים לדרך.

לרוב, יש צורך להקים צוות שמשתף פעולה יחדיו. זהו הצוות שבהמשך נחשב ל"דור המייסדים". בהמשך הדברים יעלו על הכתב כך שינוסח הסכם מייסדים. אך ללא המחויבות של היזם, שום דבר לא יתגבש, שום דבר לא יתקדם.

לוודא שהרעיון מתאים לפיתוח

כחלק מהשלב הראשון בהקמת סטארטאפ, צריך כעת לבחון את הרעיון בעין בוחנת וביקורתית.

יש כאלה שמתייחסים לכך כאלה שלב נוסף, אולם בהחלט יש מקום להתייחס לכך כאל חלק מגיבוש הרעיון. כוונת הדברים היא שצריך לבדוק שאת הרעיון הזה אפשר לתרגם למשהו בעל ערך עסקי כלכלי.

רעיון טוב, אפילו מוצלח מאוד, לא יוכל באמת להתאים לסטארטאפ, אם מתברר שלא תהיה מוכנות של אף אחד לשלם תמורתו כסף או שלא יהיה מודל כלכלי אחר שמאפשר להגיע לרווחיות בצורה עקיפה. שיאו של השלב הזה יבוא לידי ביטוי בהמשך, ברישום פטנט על מנת לשמור על הזכויות, אצל היזמים והוגי הרעיון.