בלוג
ראשי / חשיבותה של חשבונית המס

חשיבותה של חשבונית המס

חשבונית מס

כל עסק הפועל בישראל ואף כל עצמאי או פרילנסר עם תיק במס הכנסה, מחויבים לתעד כל עסקה וכל מכירה. בנושא זה, אין פשרות. חלק מהעסקים, למשל עוסקים מורשים או חברות בע"מ, אינם יכולים להוציא קבלות בלבד לתיעוד מכירות אלא מחויבים להוציא מסמך שנקרא חשבונית (שזה בעצם חשבוניות מס). נסביר על חשיבותה ומשמעותה מבחינה עסקית וחוקית.

הפרדה בין הכנסה לבין מע"מ

עוסקים מורשים או חברות מחויבים על פי חוק לגבות מלקוחותיהם מע"מ (נקרא גם מס עסקאות). שיעור המע"מ בישראל נקבע על ידי הממשלה והוא עשוי להשתנות מעת לעת. למרות שהעסק גובה את סכום המס הזה, זה לא חלק מההכנסות. מדובר בתקבול שחייב לחזור למדינה. לכן, עסקים צריכים להכין דוח מע"מ פעם בחודש או פעם בחודשיים, ולהעביר את המס למע"מ. זו החשיבות הראשונה של כל חשבונית מס. החשבונית מפרטת לגבי כל עסקה או מכירה, מהו סכום המכירה נטו (ללא מע"מ), מהו החלק של המע"מ ומהו הסך הכל.

תיעוד עסקאות עבור מס הכנסה

מלבד המשמעות של חשבוניות מס עבור רישום המע"מ, מדובר גם במסמך תיעוד עסקאות עבור מס הכנסה. לאורך השנה, הוצאת החשבוניות ורישום של כל התקבולים המפורטים בהן, מהווים נתונים חשבונאיים. את כלל ההכנסות (ללא מע"מ) יש לפרט בדוח, לתעד ולשמור לביקורת. על פי סך החשבוניות ניתן לחשב כמה העסק הרוויח ולפי זה לגזור את החיוב במס. החיוב במס נעשה על פי סוג העסק, כלומר לפי שיעור מס חברות או ליחידים עצמאים – לפי מדרגות מס הכנסה. חשוב להבהיר כי עסק שלא מוציא חשבוניות מס עובר עבירה חמורה.

מה קורה אם לא מוציאים חשבוניות מס

אי הוצאת חשבוניות ללקוחות זו פעולה שמשמעותה העלמת מס. רשות המיסים רואה בכך עבירה חמורה ובעצם כך גם המדינה עצמה. מעת לעת, מבצעים במס הכנסה ובמע"מ ביקורות וחקירות יזומות בעסקים. עסקים שנמצאו כמחויבים להוציא חשבוניות אך לא הוציאו אותן ולא רשמו את העסקאות, ימצאו עצמם במצב לא נעים. לרוב תתבצע חקירה מעמיקה של ספרי החשבונות של העסק. לא רק שהעסק יצטרך לשלם את המס לפי הערכה שיחשבו חוקרי מס הכנסה או פקידי השומה, הדבר גם ילווה בתשלום קנסות כבדים. מובן שיובאו בחשבון נסיבות מיוחדות. למשל אם קרתה טעות ועסק לא הוציא חשבונית אחת בזמן מתוך מאות חשבוניות אך תיקן בעצמו את הטעות, ההתייחסות תהיה בהתאם.

החשבונית שמאפשרת התקזזות

החשיבות הנוספת של חשבוניות מס הינה באפשרות הקיזוז. כידוע, לכל עסק ישנן הוצאות עסקיות. גם ההוצאות הללו חויבו במע"מ. בעל עסק יכול לשמור את הקבלות ולקזז את מרכיב המע"מ העסקי ששילם, עם המע"מ שגבה מלקוחותיו. לדוגמא, עסק קיבל 100 ₪ מע"מ מלקוח אבל שילם 10 ₪ מע"מ, יצטרך בסוף חודש להעביר למע"מ 90 ₪ בלבד.