בלוג
ראשי / הדרכות בטיחות

הדרכות בטיחות

הדרכות בטיחות

על המעסיק במקום עבודה מוטלת אחריות רבה, הן בפעולות הנוגעות לצרכי העסק ולצורך קיום הפעילות העסקית, והן לרווחת העובדים ולביטחונם.

יצירת סביבת עבודה בטוחה תסייע בשמירה על שלום העובדים וביטחונם האישי, על שמירה על רצף פעילות ועבודה וכן על המעסיק מפני תחקירים, תביעות וסיכונים כלכליים ואישיים.

 בין הכלים הנדרשים ליצירת סביבת עבודה בטוחה ואחראית, ולהימנעות מתאונות עבודה:

  • איתור גורמי הסיכון- מקומות עבודה וענפי עיסוק שונים טומנים בחובם סיכונים שונים אליהם חשוב להיערך. היכרות עם אופי הפעילות ואיתור גורמי הסיכון הם השלבים הראשונים ביצירת מענה מקצועי ובטיחותי עבורם. בין הסיכונים המוכרים בענפי תעשייה ועיסוק מוכרים: סיכוני אש, סיכוני גובה, חשיפה לחומרים מסוכנים, שאיפת חלקיקים, חשיפה לרעש, חשיפה לקרינה, פגיעה כתוצאה מהעמסת משקל כבד וסיכונים רבים נוספים.
  • עובד כשיר- בחירה בעובדים בעלי רקע מקצועי מתאים, בוגרים ובעלי יכולת תפקוד מיטבית התואמת את אופי וצרכי העבודה, לצד מתן הכשרה מתאימה.
  • ציוד מגן- על המעסיק לוודא כי לרשות עובדיו נגיש ציוד מגן מתאים לביצוע כל סוגי העבודות הנדרשות, הן כציוד מגן כללי והן ציוד מגן אישי.
  • מודעות- יצירת שפה ארגונית המתייחסת לבטיחות בכל פעולה ובעל התנהלות. קיום הדרכות בטיחות ותדריכי בטיחות קבועים, הצבת שלטי אזהרה והתראה על פי צורך. שיתוף העובדים באירועי תאונות עבודה בתחומי עיסוק מקבילים ומתן כלים למניעתן.
  • הדרכות בטיחות בעבודה- הדרכות בטיחות בעבודה נדרשות מן המעסיק ככלי להגנה על העובדים, כחוק. קיימות הדרכות בטיחות בעבודה כלליות, הדרכת בטיחות בגובה אשר רלוונטית למספר רב של ענפים בתעשייה (הובלות, בנייה, שיפוצים), הדרכות בטיחות ומיגון מפני אירועי אש ואחרות. על המעסיק לדאוג לספק לעובדיו הדרכות כנדרש בחוק, בהתאם לתחום העיסוק. מלבד ההדרכות הראשוניות המחייבות בקליטה של כל עובד, יש להקפיד גם על ימי ריענון, לרוב מדי שנה. כל הדרכות הבטיחות יבוצעו על ידי מדריך מוסמך בתחומו ומורשה על ידי ארגון הפיקוח על העבודה.

סוגי הדרכות בולטים:

כאמור, הדרכות בטיחות נחלקות למספר סוגי הדרכות, בהתאמה לענף, לעיסוק ולאופי העבודה. בין ההדרכות הנפוצות:

הדרכת בטיחות בעבודה- קורס בטיחות בעבודה הוא קורס רחב ומקיף הכולל נגיעה במגוון תחומים וסיכונים, מעניק כלים של ממש ליצירת סביבת עבודה בטוחה, ליצירת נהלי עבודה ותקנות בטיחות מחמירים, מותאמים ומפוקחים, מספק מאגר ידע עשיר הנוגע לתעשיות בהן ריבוי סיכונים (עבודה עם חשמל, עבודה בגובה, סכנות החלקה, סיכוני אש, חומרים מסוכנים, סיכוני עבודות ריתוך, חשיבות שימוש נכון בציוד מגן אישי ועוד.

הדרכת בטיחות בגובה- מתאימה לעובדים במגוון תעשיות החשופים לסיכוני גובה. סיכון גובה מוגדר כעבודה בגובה העולה על שני מטרים מפני הקרקע, בין אם באמצעות סולם, במות הרמה, פיגומים נייחים ופיגומים ניידים, מנוף ועוד. הדרכת בטיחות בגובה מלמדת תנועה ותנוחה ביחס למנח ולמיקום, בחינת בטיחות הציוד וסביבת העבודה, הנחיות עבודה בזוגות או בצוות, שימוש בציוד מגן אישי: רתמות, קסדות וכדומה.

הדרכת בטיחות אש- כל מבנה בישראל, ממבנה מגורים פרטי ועד מבנה תעשייתי, מחויב בהיערכות לסיכוני אש, מניעת שריפה, גילוי והתראה, מערכות כיבוי ומערכות לשחרור עשן. הדרכת בטיחות אש מותאמת לחובות ההיערכות אשר חלים על המבנה ועל העשייה האמורה, תפעול הציוד, הנחיות בטיחות ומניעה, דרכי מילוט, ציוד כיבוי אש ראשוני, העמדת ארון כיבוי, שימוש בזרנוקים ובמטפי אש, חלוקה לאזורי אש, פתרונות שחרור עשן ועוד.

הדרכות בטיחות בעבודה מכל סוג יש לבצע באמצעות מדריך מוסמך בתחומו בלבד, בתחמי לימוד ייעודיים או באתר מטעם המעסיק בהזמנה אישית.