בלוג
ראשי / מצבים בהם שמאי מקרקעין יכול לעזור לכם

מצבים בהם שמאי מקרקעין יכול לעזור לכם

שמאי מקרקעין

שמאי מקרקעין יוכל לסייע לכם בלא מעט צמתים בחייכם. לפניכם 3 מצבים לדוגמה:

שמאי מקרקעין לצורך משכנתא

בתהליך שרובנו עוברים במהלך הדרך בו אנו לוקחים משכנתא, או נכון יותר – מבקשים משכנתא, לעתים אנו עושים את זה בערפול גמור, ניגשים לבנקים שונים ומגישים בקשות לאישור. התנאים לא תמיד כל כך שפויים, גובה המימון שלעתים מאושר לא מספיק בכלל כדי לרכוש את הנכס שאנחנו רוצים, ובכל זאת – מה ניתן לעשות?

למעשה, בתהליך בקשת המשכנתא אנחנו נדרשים לפנות אל שמאי מקרקעין מטעם הבנק עבור הערכת שווי הנכס אותו אנחנו מעוניינים לרכוש. הערכת השווי הזו מהווה את הבסיס לסכומים שנוכל לקבל בהמשך התהליך.

נציג הבנק יעביר אל הרוכשים הפוטנציאלים רשימת שמאים מטעם הבנק, והמשך העבודה מול השמאי מתבצע באופן עצמאי לחלוטין.

על פי רוב לא ניתן לערער על הערכת השווי של השמאי, אך במקרי קצה מאוד מסויימים ייתכן ויהיה ניתן להגיש בקשה להערכת שמאי נוספת, גם היא מתוך רשימת השמאים של הבנק.

 

היטל השבחה

הועדה המקומית לעתים מאשרת תכניות אשר הפועל היוצא שלהן הינו עליית שווי המקרקעין של הנכס שבבעלות האדם. בהקשר הזה, דוגמה טובה היא מתן זכויות בניה נוספות לנכסים ברשות מקומית.

מרגע שניתן אישור לתכנית כזו, בעל המקרקעין במועד האישור הוא זה שעליו יוטל היטל השבחה.

בד״כ גובה היטל השבחה הוא 50% מעליית השווי המדוברת.

שמאי מקרקעין יכול לסייע במקרים בהם הוטל היטל השבחה על בעל נכס ויש לערער על כך כדי להפחית או לפטור לחלוטין את בעל המקרקעין מהתשלום, בהתאם למקרה ולנסיבות כמובן.

 

שמאי מקרקעין לצורך פירוק שותפות

במצבים של פירוק שותפות מקרקעין, תפקידו של השמאי לבחון הן מבחינה תכנונית והן מבחינה פיסית איך הוגן שתתבצע החלוקה של הנכס בין השותפים.

במידה ואת הנכס ניתן לפרק ל״יחידות״ ולכמת את שווי כל יחידה – המצב יהיה קל יותר לכאורה, וסיטואציה כזו נקראת בעגה המקצועית ״חלוקה בעין״. במצב זה, שבו יחידה אחת שווה יותר מהשניה יתבצע איזון כספי עבור ההפרש שבין היחידות וכך למעשה מתבצעת חלוקה הוגנת.

במידה ויש אחוזי בעלות שונים  על הנכס בין השותפים, אזי החלוקה תתבצע בשיטת השווי, וכל שותף יקבל את חלקו ע״פ אחוז הבעלות שלו.