בלוג
ראשי / יתרונות וחסרונות של קופת גמל

יתרונות וחסרונות של קופת גמל

קופת גמל

אחת מתוכניות החיסכון או ההשקעה, הפופולאריות ביותר שקיימות היום בשוק, הן קופות גמל. מדובר על תוכניות אשר מנוהלות על ידי גורמים ממוסדים, קרי חברות ביטוח, בתי השקעות, בנקים. לתוכניות אלה, כפי שנוכל לראות מיד, יש יתרונות וחסרונות מסוימים.

קופות גמל נחשבות לתוכנות חסכון והשקעה לטווח הארוך, זאת להבדיל מתוכניות שנחשבות נזילות יותר, מאחר והן קצובות לזמן קצר או שניתן לפתוח אותן מתי שרוצים ולמשוך מהן כסף. קופת גמל, בדומה לתוכניות חסכון ארוכות לטווח ארוך, למשל, קרנות פנסיה או ביטוחי חיים, הן תוכניות שמיועדות להיפתח רק כעבור מספר שנים או אחרי גיל מסוים וכל ניסיון לפתוח אותן קודם לכן, מחייב תשלום מס.

לפני שאנחנו נסביר את היתרונות והחסרונות של קופות אלה, צריך להסביר כיצד הן פועלות. מדובר על קופות אשר מנוהלות, כאמור, על ידי גורמים ממוסדים אשר גובים דמי ניהול, ואותם גורמים מחליטים על פי סוג הקופה ומאפיינה, היכן להשקיע את הכסף אשר המשקיעים בוחרים להפקיד בה. כל משקיע, מקבל חשבון מסוים ובו מצוינות כל ההפקדות וכל המשיכות שהוא ביצע. בדרך כלל המשקיעים בוחרים להפקיד מדי חודש סכום מסוים אשר מצטבר בקופה.

יתרונות של קופת גמל

  1. יש קופות גמל מסוגים שונים, בין אם זה קופת לעצמאים, לשכירים, קופת שמיועדות לפיצויים שבמקרה של פיטורים או מחלה (המעביד הוא זה שמפקיד כסף לקופה והעובד יכול להשתמש בסכומים שהצטברו, רק במקרה והוא מפוטר או חולה).  
  2. ניתן לקבל הטבות מס שונות על הפקדה בקופת גמל, זיכוי או ניכוי מס, תלוי בסכומים שהופקדו בקופה.  
  3. ניתן להפקיד סכומים שונים בהתאם לאופי הקופה ולתנאים שלה. יש קופות שמחייבות מינימום על פי אחוזים, יש קופות שגם קובעות רף מקסימום להשקעה.  
  4. מדובר על קופות שמושקעות בחברות שונות ועל כן התשואה יכול לגדול, מעבר למה שתוכנית חסכון רגילה יכולה לספק.  
  5. ניתן לעבור מקופה לקופה אם לא מרוצים מהתשואה שמרוויחים. התהליך מתבצע תוך שבעה ימי עסקים.

חסרונות של קופות גמל

ישנם שני חסרונות עיקריים. הראשון, בניגוד לתוכניות חסכון רגילות, מדובר על השקעה לטווח בינוני או ארוך, כלומר הכסף איננו נזיל ואם אנחנו צריכים אותו, אז נאלץ לחכות עד שנוכל לפתוח את הקופה ולמשוך את הכסף.

חסרון שני, בשנים האחרונות יש לא מעט רפורמות בתחום, מה שיוצר לא מעט בלבול וחוסר הבנה אצל המשקיעים, דבר שיכול להיות מאוד לא פשוט עבור מי שלא מתמחה בנושא.