בלוג
ראשי / כיצד תוכלו להקנות מודעות פיננסית לילדים?

כיצד תוכלו להקנות מודעות פיננסית לילדים?

מודעות פיננסית לילדים

בתי הספר כמעט ולא נוגעים בהקניית מיומנויות כלכליות ומודעות פיננסית לילדים. לכן לרוב, המשימה מוטלת על ההורים בלבד. אולם מה קורה אם אין לכם ניסיון פיננסי אותו תוכלו להעביר הלאה? הירגעו! זה לא קשה כמו שאתם חושבים.

 

בין אם מפאת חוסר זמן ובין אם מפאת חוסר עניין או ניסיון, הורים רבים אינם מעורבים בתהליך הקניית מודעות פיננסית לילדיהם, מה גם שאלו אינם דברים שלומדים בבית הספר. כולנו מסכימים שהקניית מודעות פיננסית לילדים היא חשובה, במיוחד במציאות של היום בה אנשים רבים מתמודדים עם אתגרים כלכליים כאלו ואחרים. מודעות כבר בגיל צעיר יכולה לשנות את התמונה ולסייע לדור העתיד להתנהל הרבה יותר נכון. כיצד עושים זאת? באמצעות הטיפים הבאים.

 

נושאים בהם כדאי להתמקד

שאלו את עצמכם מה בדיוק תרצו ללמד את ילדיכם, תוך שאתם זוכרים כי יש לכם לפחות 18 שנים כדי לעשות כן. בין הנושאים בהם תוכלו להתמקד:

חשיבה על הטווח הארוך ולא רק על המידי

רבים האנשים אשר נאבקים לגמור את החודש. הסיבה לכך נובעת מאי תכנון ומאיכות חיים הקופצת מעל גובה הפופיק. לכן אחד הנושאים החשובים בהם מומלץ להתמקד הוא ערך החיסכון. למדו את ילדיכם את החשיבות של חיסכון כל חודש. התחילו עם שימוש בקופה ומשם, ככל שהילדים גדלים, התקדמו לחיסכון פנסיוני ולמקרי חירום. 

 

הצבת מטרות ולימוד הדרך להשגתן

לא פעם כהורים אנחנו עומדים בפני בקשה של הילד לרכישה של צעצוע / בגד / משחק או בימינו – גאדג׳ט. כל בקשה כזו היא הזדמנות פז עבורכם כהורים לחזק את ערך העבודה והחסכון של הילד, ולגרום לו להשיג את המטרה בעצמו לפני שאנחנו שולפים את כרטיס האשראי. כתלות בגילו של הילד, קופת חסכון קטנה (פיזית) שמיועדת לחסכון כסף למטרת רכישת המשחק יכולה להכיל כספים שנצברו מדמי כיס, מתנות מהסבים/סבתות, תגמול על עזרה בעבודות הבית והגינה ועוד.

כך הילד לומד להעריך את השקלים, לצד ערכים נוספים כמו דבקות במטרה, עצמאות, שיקול דעת ועוד.

השקעה בהשכלה אקדמית

ככל שההשכלה תהיה טובה יותר כך יהיו לילדיכם יותר הזדמנויות תעסוקתיות, הם יוכלו לבצע בחירות יותר מושכלות הנוגעות לכסף ואף להשתכר יותר. לכן כבר מגיל צעיר חנכו אותם להשקיע בעצמם מבחינה אקדמית והסבירו להם את החשיבות. לא פעם ילדים יפתחו יותר מודעות כאשר יש להם דוגמה אישית, לכן ככל שאתם תדאגו לעצמכם ותהוו דוגמה, כך קיים סיכוי גדול יותר שילדיכם ילכו בדרככם וידאגו לעתידם.

השתמשו בניסיון החיים שלכם

אילו שיעורים ההורים שלכם לימדו אתכם על כסף וכיצד הם העבירו אותם? נסו את מה שעבד טוב עליכם וחשבו אילו שיעורים היית רוצים ללמד את ילדיכם. אם גדלתם על אמונות כמו: עשירים מתעשרים יותר בעוד העניים נותרים עניים, מומלץ כי תשאירו אותן בצד ותחנכו את ילדיכם להאמין כי הם יכולים להיות ולעשות מה שהם רוצים, ושהשמיים אינם הגבול מבחינתם.

 

ישנן דרכים רבות לפתח מודעות פיננסית אצל ילדים. זכרו כי מטעויות גם כן לומדים, ואין חכם כבעל ניסיון. לכן אפשרו לילדיכם לטעות אך במקביל למדו אתם להפיק לקחים וללמוד מהטעויות.